Wat is voor jou de ideale werkplek? Eerder een functionele, zakelijke, cleane en coole ruimte? Meer huiselijk? Zou je gaan voor origineel en inspirerend of verkies je eerder stijlvol en klassiek? Wie bepaalt wat voor jouw bedrijf optimaal is? Maar vooral: is de investering in een unieke inrichting de kost wel waard? Maakt dat écht een verschil voor de betrokkenheid van je medewerkers?
Werkplek als motivatie-instrument
Wij geloven alleszins van wel. De sfeer van je werkplek maakt een wereld van verschil. Ze verhoogt mee de aantrekkingskracht van je bedrijf. Niet alleen voor bezoekers, voor de medewerkers. Meer nog: naast een mooi salaris, allerlei voordelen, groeimogelijkheden en toffe collega’s helpt de inrichting van de werkplek je om nieuwe talenten aan boord te halen en medewerkers aan je te binden. Logisch. Ze heeft een impact op het goede gevoel van je team. Ze kan het engagement verhogen, de samenwerking bevorderen en goesting geven om ’s morgens erin te vliegen.
Hoe kom je tot jouw ideale plek?
Geen zorgen. Je hoeft je niet om te scholen tot interieurspecialist. Wat je best wél doet, is je team bij de inrichting betrekken. Pols regelmatig naar hun wensen. Krijg zicht op hun vereisten en op de elementen die storend werken. En waarom niet: engageer jezelf om een budget te voorzien voor een unieke werkplek die perfect past bij je activiteiten, bedrijfscultuur én … je team. Samen met je medewerkers kom je zo tot een stimulerend decor dat positief prikkelt.
Hoe pakten wij het aan?
Co Cabana. Zo heet vandaag de werkplek van Annelies & Co. Een professionele boomhut die onze bedrijfscultuur uitademt. En waar – nog belangrijker – ons team zich helemaal in kan vinden. Hoe pakten wij dit traject aan? Een overzicht.
1. De locatie
Bij de start in 2017 kozen we doelbewust C-Mine Crib als basiskamp. Een plek met een inspirerend verleden, die creatieve innovatieve business stimuleert en co-working in al haar facetten faciliteert. Kortom: een omgeving waarin we ons meteen thuis voelden. We namen onze intrek in kantoor 3 van het ‘nieuwe gedeelte’. Met het mooiste uitzicht van alle kantoren. Onbelemmerd op het centrale plein met zijn schachtbokken.
2. De groei
Toen kwam de groei. En werd ons kantoor te klein. Dus verhuisden we naar een grotere werkplek in het hoofdgebouw. Een aangenaam kantoor met mooie vloeren, deuren en ramen, met veel licht en ruimte, een uitzicht recht in de kruinen van de bomen, lekkere geuren … Al bij al heel mooi maar … We misten iets. Een bedrijfseigen, persoonlijke uitstraling. Afgestemd op dat waar Annelies & co voor staat.
3. De transformatie
We maakten budget vrij en bevroegen ons op de markt. Eerst bij een binnenhuisarchitecte, daarna bij kantoorinrichters en ten slotte bij Deusjevoo. Zij presenteren zich als ‘een bende strategisch creatieve interieurinrichters en decormakers, geboeid door de magie die ontstaat tussen decors en mensen’. Een team van ‘wondere wereldmakers’. Dat zijn ze ook.
4. Het Co-creatietraject
Deusjevoo nam ons mee op verkenning door hun wondere wereld in een creatieve brainstormsessie. Ons: dat waren al onze Co’ers. De sessie deed ons nadenken over wie we zijn, wat we doen, hoe we werken, waar we voor staan, wat ons uniek maakt, aan welke geuren, geluiden, beelden we denken bij de naam Annelies & Co.
5. De Co Cabana
Het resultaat was een lijst met impressies, inzichten, quotes en zintuiglijke vergelijkingen. Met al deze input gingen de Deusjevoo-kabouters aan de slag en staken onze werkplek in een volledig nieuw en uniek kleedje. Een professionele boomhut die onze Co’ers zelf een toepasselijke naam gaven: de Co Cabana. De perfecte illustratie van creatieve kruisbestuiving die de betrokkenheid verhoogt.
Met én voor onze Co’ers
We startten deze ‘journey’ zelf op in november 2018, en gaven ze mee vorm. Samen. Sinds augustus 2019 hebben we onze eigen wondere wereld op C-Mine crib. Waarom die investering en inspanning? Heel simpel. Voor onze Co’ers. We vragen veel inzet. Zij werken hard, zijn heel flexibel. Deze nieuwe werkplek is ons engagement naar hen, een uiting van waardering en bevestiging van het motto ‘werken mag ook leuk zijn hè’. En dat is het. Nog meer dan voorheen!
Conclusie
Dit verhaal is geen pleidooi om alle kantoren herin te richten tot open en moderne werkplekken. Wél willen we iedereen stimuleren om de eigen werkplek op regelmatige basis in vraag te stellen. Om ze te bekijken als een strategisch instrument. Een middel om zichtbaar te maken waar jouw bedrijf voor staat. Maar vooral: een middel om de ‘feel good’-factor en het engagement bij je medewerkers te verhogen.
Nieuwsgierig naar het eindresultaat?
Bezoek Co Cabana in 360° >
Eens op bezoek komen?
Altijd welkom in onze Co Cabana op C-Mine crib. De koffie staat klaar. We maken graag tijd om je te vertellen over dit unieke Co-creatietraject.