Ziekteverzuim. Zodra het woord valt, hoor je bedrijfsleiders puffen en zuchten. Doktersattesten, controleartsen, vervangingen regelen … Het brengt heel wat geregel én frustraties mee. De omvang en gevolgen zijn immers groot. Zowel voor collega’s als de werkorganisatie en de werkgever. De oplossing? Die bestaat: een goed aanwezigheidsbeleid.
Een goed aanwezigheidsbeleid betekent meer dan vaccinaties aanbieden en ziektecontroles uitvoeren. Hoe blijven mensen gemotiveerd en betrokken? Hoe houd je de werksfeer optimaal? En hoe zorg je ervoor dat je medewerker minder behoefte heeft om thuis te blijven? Een succesvolle aanpak omvat organisatorische én individuele maatregelen. Het betekent oprecht zoeken naar duurzame oplossingen. Via jobinhoud, werkomstandigheden en arbeidsrelaties. Het betekent de uitbouw van een waarderende, motiverende bedrijfscultuur.
Praktische tips
- Een aanwezigheidsbeleid staat niet op zich. Het is een verzameling van initiatieven vanuit een totaalvisie op welzijn. En is geïntegreerd in het totale personeelsbeleid.
- Je werkt hierbij vanuit vertrouwen en een positieve benadering. Je bekijkt niet elke afwezigheid door ziekte als een verzuimprobleem. Je bent zelf toch ook weleens ziek. Je kiest er niet voor, en je kunt het ook niet vermijden.
- In een doordacht aanwezigheidsbeleid praat je op een correcte en consequente manier over ziekteverzuim. Omschrijf daarvoor de veelgebruikte begrippen duidelijk. Zo minimaliseer je de kans op misverstanden.
- Kijk regelmatig naar de feiten en cijfers in je eigen organisatie. Het geeft inzichten. Is er een probleem? Hoe groot is het? Waar situeert het zich? Zijn er verklaringen voor?
- Een aanwezigheidsbeleid gebruikt het wettelijk kader als eerste houvast. Dat betekent dat je de bestaande regels rond ziekteverzuim correct toepast.
- Informeer elke medewerker duidelijk en concreet over het verloop. Van ziektemelding tot werkhervatting.
- Pas ook een effectieve aanpak van controle op ziekteverzuim toe.
- Misschien nog het allerbelangrijkst: een aanwezigheidsbeleid gaat op cruciale momenten in gesprek met de medewerker om ziekteverzuim te voorkomen, efficiënt aan te pakken en een vlotte (re-)integratie te verzekeren.
Medewerkers hebben elke dag opnieuw de keuze om zich te engageren. Bedrijven hebben elke dag de keuze om aantrekkelijk te zijn. Om kansen te geven. En om mensen te verbinden. Een bedrijf dat inzet op een ‘aanwezigheidsbeleid’ gaat voor een win-winsituatie en toont dat het mensgericht is. Met focus op zorg en engagement. Het combineert dus een harde én zachte aanpak.
Conclusie
Een goede oplossing vinden voor verzuimproblemen? Daar begin je niet mee tijdens een acute situatie, wél ruim op voorhand. Op die manier werk je aan een positieve oplossing. Een doordacht en geïntegreerd aanwezigheidsbeleid schept duidelijkheid. Het stoelt op duidelijke visies, harde feiten, wettelijke mogelijkheden en verplichtingen. Het is kortom een middel om verzuimproblemen aan te pakken én te voorkomen. Je hebt een heldere visie nodig, je moet cijfers kunnen analyseren, acties mét impact kunnen realiseren, en kordaat en consequent communiceren en handelen met alle betrokken partijen. Dus neen, het is zeker niet voor softies.
Aan de slag?
Interesse om jouw huidige aanwezigheidsbeleid eens grondig onder de loep te nemen? Schrijf je dan in voor een van onze workshops en ga zelf aan de slag met onze startkit.