Goede vrienden maken goede afspraken. Maar goede afspraken maken ook goede vrienden.
Duidelijke communicatie is een basispijler bij het opbouwen van een gezonde vertrouwensrelatie op de werkvloer. Door wederzijdse verwachtingen goed af te stemmen, vermijd je discussies en misverstanden. Eén van de belangrijkste tools die je daarbij kunnen helpen, is het arbeidsreglement.
Hoewel het zelden op die manier gezien wordt, is het arbeidsreglement een heel krachtig middel om de betrokkenheid van medewerkers te verhogen.
Ons advies: gebruik het arbeidsreglement waar het voor dient. Voeg al het nodige toe, maar ook niet meer. Zorg dat het wettelijk in orde is en toets het regelmatig af aan de huidige situatie.
Met deze checklist willen we je stimuleren om je arbeidsreglement eens kritisch onder de loep te nemen. We willen je een handvat aanreiken om het kritisch te evalueren en op een relevante en doordachte manier in te zetten.
- Ga per topic na welke vermeldingen verplicht zijn en welke aangeraden.
- Ga per topic na welke procedure je moet volgen bij een wijziging.
Heb je hier verder nog vragen bij? Neem dan zeker even contact met ons op.